The future belongs to those who belive in the beauty of their dreams.

lördag 11 september 2010

En Pinata´

När min son fyllde år för några år sen så ville han ha en Pinata´ på sitt kalas och det skulle vara en Pingvin. Som vanligt så tänkte jag att det kunde väl inte vara så svårt att göra. Det är ju bara lite papper, lim och färg. Jag ritade upp på papper ungefär hur jag ville att den skulle se ut och sen var det bara att börja.
Jag började med att blåsa upp en rund ballong till huvud och en avlång ballong till kropp. Det viktiga är att man tänker på att inte blåsa upp dom för mycket för när man sen börjar limma på pappersremsor så kan ballongen spricka när det börjar torka och dra ihop sig.

Här börjar huvudet ta form...

Jag klippte helt enkelt remsor av gamla tidningar och tog tapetklister och sen började arbetet med att lägga på remsa efter remsa. Det blir ganska kladdigt så det är bra med lite extra tidningar runt om där man pysslar. Jag satte mitt ballong huvud i en skål när den låg på tork. Det är mycket tålamod med en pinata för man kan inte bara kladda dit lite remsor och sen är det bra. Det går många varv runt ballongen och det måste torka emellan varven.


När huvud och kropp blivit lagom tjocka och torkat ordentligt så tejpade jag helt enkelt ihop dom. Innan jag tejpat ihop dom så hade jag fyllt kroppen med godispåsar och längst upp på huvudet hade jag satt ett tjockt snöre så jag kunde hänga upp den sen.

Efter det var det bara att börja måla pingvinen. Jag målade med svart och vit hobbyfärg. Den täcker bra men det vita fick man lägga på några extra lager av så inte tidningspappret lyste igenom.

Här ligger den då på tork. Smällfylld med godis....


Till sist målade jag dit ögon och så klippte jag till fötter och näbb
ur lite hård kartong och sen var den klar!!



Det blev ett uppskattat inslag på kalaset och alla barn tyckte att det var jättekul att försöka träffa pingvinen.
Det ösregnade ute den dagen så när jag hängde upp pingvinen så fick han en regnrock innan barnen fick gå lös med ett baseball trä på den. Som tur var så hade jag förpackat godiset i färdiga påsar så godiset blev inte förstört av regnet.


1 kommentar:

  1. DET VAR UPPSKATTAT! Nu vet jag varför Marcus tjatat om detta! Du, Anna, min "kastamackormedgräddepåMarcusmamma" var ju ingenting mot detta! Vilken tid du la ner på den söta pingvinen! Och vad mycket fiiiiint du kan göra! Duktig du! Var stolt! Go girl!
    /Annica

    SvaraRadera